W procesie przygotowywania dziecka przedszkolnego do nauki czytania i pisania szczególne znaczenie ma opanowanie umiejetności dokonywania analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej.Doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej powinno następować przede wszystkim w toku zabaw i zajęć opartych na bogatym materiale dydaktycznym z wykorzystaniem tematyki interesującej dzieci.Prowadząc zajęcia dotyczące tej tematyki odniosłam sie do utworów literatury dziecięcej i bohaterów bajkowych.
Cele ogólne:
- dokonywanie analizy i syntezy głoskowej wyrazów
- określanie miejsca głoski na początku,na końcu i w środku wyrazu (w nagłosie, wygłosie i śródgłosie )
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych
- formułowanie uogólnień i tworzenie definicji na podstawie rozwiazywania zagadek
Cele operacyjne: dziecko:
- wyodrębnia głoski w nagłosie,wygłosie i i sródgłosie wyrazów
- rozpoznaje bohaterów najpopularniejszych bajek
- rozwiazuje tresć zagadek
Środki dydaktyczne:zagadki wyrazy do czytania,ilustracje postaci bajkowych i pociągu ,karty pracy indywidualnej.CD
Przebieg:
- Zabawa integracyjna:"Powitanie w bajkowej krainie"
Witam wszystkich tych,którzy:
- chcą się z nami bawić
- lubią bajki
- lubią tańczyć
Kto się czuje powitany robi śmieszną minkę.
- Wprowadzenie do tematu - wysłuchanie wierszyka M. Konopnickiej-
Czy to bajka, czy nie bajka,
myslcie sobie, jak tam chcecie, a ja przecież wam powiadam, krasnoludki są na świecie!Rozmowa na temat :"Co to jest bajka?"
- Zaproszenie dzieci do podróży "bajkowym pociągiem"-rozwiazywanie zagadek dotyczących postaci z najpopularniejszych bajek,wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie:
Jakie zwierzę z bajek
ma takie zwyczaje, że chce połknąć wnuczkę, więc babcię udaje?
wilk Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka, dlatego też jej imię brzmiało.... CalineczkaJakie to maluchy zawsze są brodate, wciąż ciężko pracują i zimą i latem ? krasnoludki
Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała? Czerwony KapturekJakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotkali chatkę zrobiona z pierniczka? Jas i Małgosia
Jaka osoba z dawnych bajek z miotłą sie nie rozstaje wcale? Baba JagaW jakiej bajce spotkasz dziadka z długą brodą, chałupinę starą i sieci nad wodą? Złota rybka
- Zabawa:"Jaka to bajka?"-odgadywanie tytułów bajek na podstawie kilku haseł podanych przez nauczycielkę,wyodrębnianie głosek w nagłosie,wygłosie i sródgłosie:
- muszla,krab,Neptun Mała Syrenka
- chłopiec,drewno,stolarz Pinokio
- kot,buty,kapelusz Kot w butach
- chłopcy,przyjaciele,podróżnicy Bolek i Lolek
- krasnal,dziupla,czerwony kubraczek Krasnal Hałabała
Odczytywanie wyrazów.
- Zabawa przy muzyce:"Królewny i rycerze".
Reagowanie ruchem na umówiony rodzaj muzyki.
- Zabawa:"Odwiedzamy bajkowych bohaterów"-dzieci wskazują na tablicy bohaterów z bajek, których nazwa zaczyna sie okresloną głóską:
- "c"- Calineczka
- "k"-Kopciuszek,Kubuś Puchatek
- "r"-Reksio
- "m"-Miś Uszatek
- Praca indywidualna:"Kogo spotkaliśmy w bajkowym królestwie?"-kolorujemy obrazki przedstawiające postaci z bajek zaczynające sie okresloną głoską.
- "Wysiadamy z bajkowego pociągu"-śpiewamy piosenkę pt.:"Ze stacyjki siedmiu smutków".
Opracowała: mgr Katarzyna Melaniuk
|